Máme seznam nejdůležitějších otázek a odpovědí pro základní péči a údržbu. Následující řádky budou zásadní pro to, aby vaše e-kolo sloužilo co nejdéle a vy jste si mohli plně užívat jízdu.
Jak se starat o Vaše elektrokolo?
Pokud jste právě stali majiteli svého prvního e-kola, nebo pokud jej již nějaký čas vlastníte, ale stále nevíte, jak se o něj správně starat a udržovat ho, máme pro vás seznam nejdůležitějších otázek a odpovědí týkajících se základní péče a údržby. Následující řádky budou pro vás zásadní, abyste zajistili dlouhou a správnou životnost vašeho e-kola a mohli si jej užívat naplno. Údržba e-kol je velmi podobná údržbě běžného bicyklu; hlavní rozdíl spočívá v správné údržbě a používání elektrického motoru a baterie. Pokud vás zajímá, jaké výhody e-kola přináší a proč je dobré si ho pořídit, přečtěte si článek E-kolo není jen pro starší!
Údržba a servis elektrokola
Jak daleko mohu dojet na elektrokole?
Dojezd e-kola není možné přesně určit, protože závisí na několika faktorech, jako je hmotnost jezdce, profil trasy, míra využívání asistence motoru, teplota, technický stav elektrokola a mnoho dalších. Přesto je doporučeno vždy se vrátit s alespoň minimální kapacitou baterie a vzít si nabíječku, pokud plánujete delší výlet nebo si nejste jisti, kdy dosáhnete cíle.
Co je potřeba udělat před prvním jízdou?
Obecná rada by byla zkontrolovat stav celého kola: zkontrolujte volnost jednotlivých komponentů na kole a především by měla být ověřena správná funkce brzdového systému, tedy zda brzdy fungují správně. Dále je potřeba zkontrolovat stav baterie; pokud má baterie dostatečnou kapacitu pro plánovanou cestu, můžete vyrazit ihned. Pokud máte pocit, že zbývající kapacita baterie nebude dostatečná, nabíjejte ji na požadovanou kapacitu a vydejte se na cestu. Není nutné mít baterii plně nabitou před každou jízdou. Baterii můžete nabíjet i při zbývající kapacitě, nabíjení nijak neovlivňuje její životnost.
Co když se elektrokolo vypne během jízdy?
Pokud se elektrokolo během jízdy vypne, bývá to často způsobeno tím, že jezdec jel delší dobu bez asistence. Řídící jednotka to vyhodnotí jako nevyužívané kolo a automaticky se vypne. K tomu dochází přibližně po 30 minutách neaktivity asistence. Aby se tomu předešlo, zapněte asistenci alespoň na chvíli. Dalším důvodem pro vypnutí elektrokola může být vybité baterie: pokud má baterie zbývající kapacitu nad 10 %, zapněte asistenci a pokračujte v jízdě s minimální úrovní asistence. Pokud se elektrokolo vypne, znovu jej nezapínejte a dojeďte zbytek trasy bez asistence.
Lze na elektrokole jezdit v dešti?
Elektrokola jsou navržena tak, aby odolala stříkající vodě, tedy jízda v deštivém počasí nezpůsobí žádné škody. Pravidelné nebo dlouhé jízdy v dešti se však nedoporučují. Po návratu doporučujeme vyjmout baterii z elektrokola a nechat jak elektrokolo, tak baterii přirozeně vyschnout.
Jak by mělo být elektrokolo myto?
Doporučujeme, abyste neodstraňovali baterii a čistili ji a okolí baterie vlhkým hadříkem. Vaše elektrokolo může být čištěno speciálními čisticími prostředky, které nevyžadují použití vody. Doporučujeme je používat. Pokud takové čističe nemůžete použít, je nejlepší použít houbu na mytí automobilů. Čištění elektrokola pod tlakem vody se NEDOPORUČUJE! Jakmile je elektrokolo vyčištěno, doporučuje se promazat všechny komponenty nebo části elektrokola, které je potřeba promazat. Další podrobnosti naleznete v kapitole o promazávání řetězu.
Může se na elektrokole jezdit, když je venku mráz?
Ano! Je nutné vzít v úvahu, že stejně jako u jiných zařízení napájených bateriemi, nízká teplota může způsobit zkrácení dojezdu vašeho elektrokola. To je způsobeno chemickou reakcí článků baterie na nízkou teplotu. Pokud se stane, že baterie zcela zamrzne, elektrokolo může přestat fungovat. Jakmile se baterie zahřeje natolik, že dosáhne provozní teploty, elektrokolo může být opět použito.
Kdy je správný čas na první servis elektrokola?
První příležitostí pro servis vašeho elektrokola je kontrola v rámci záruky. Tato kontrola by měla být provedena po ujetí 100-200 kilometrů na vašem elektrokole, ale nejpozději 1 rok od zakoupení elektrokola. Jelikož je elektrokolo nové, mnoho jeho komponentů je zatíženo poprvé, a vzniká tak vůle. Cílem záručního období je zajistit, že odborný mechanik zkontroluje celé kolo a nastaví všechny vůle a komponenty tak, aby jízda na elektrokole byla bezpečná. Doporučujeme si před návštěvou servisu udělat poznámky o vašem kole a konzultovat je s mechanikem. Záruční kontrola se vždy provádí u prodejce/servisu, kde jste elektrokolo původně zakoupili.
Jak správně řadit na elektrokole?
Řazení na elektrokole se provádí stejně jako na běžném kole. Systém motoru a jeho spotřeba energie je pak mnohem efektivnější. To znamená, že neopotřebujete jednotlivé pastorky na kazetě (což by se stalo, pokud by uživatel měnil úrovně asistence místo změny převodů. Tato opotřebení jsou vyloučena z záruky). Řaďte tak, abyste dosáhli ideální síly a kadence pedálování, která je pro vás pohodlná. Vždy je lepší šlapat rychleji než použít přehnanou sílu. Pokud máte nízkou kadenci pedálování, používáte velkou sílu a motor vám dává větší výkon. To vede k vyšší spotřebě energie a přenos elektrické energie na pohyb není tak efektivní. Pokud chcete mít větší dojezd na svých výletech, doporučujeme šlapat rychleji a používat menší sílu.
Jak správně využívat úrovně asistence?
Doporučujeme změnit úroveň asistence až poté, co „dojdete“ na možnosti převodů, nebo pokud nechcete příliš zpomalit při jízdě do kopce.
Jak správně brzdit na elektrokole?
Nejlepším způsobem je brzdit oběma brzdami rovnoměrně. Vaše brzdy se nepřehřejí (zejména při dlouhých sjezdech), jejich účinnost zůstane stejná a opotřebení bude nižší. Pamatujte, že e-kolo je těžší a rychlejší než běžné kolo, a je nutné brzdit efektivně. Stejně důležité je nezanedbávat údržbu brzd.
Jakou údržbu vyžadují hydraulické kotoučové brzdy?
Kotoučové brzdy nevyžadují žádnou zvláštní údržbu od uživatele. Vždy si pamatujte, že kotouče brzd nesmí přijít do kontaktu s olejem a mazivem. Doporučujeme, abyste veškerou servisní údržbu brzd přenechali odbornému mechanikovi nebo servisu. Hydraulický brzdový systém neobsahuje žádné kabely – pokud je potřeba upravit hydraulické brzdy, vezměte své e-kolo do servisu.
Jak poznám, že moje brzdy potřebují servis?
Mechanik by vám měl včas oznámit, že je potřeba vyměnit brzdové destičky (nebo provést jinou nezbytnou údržbu, například odvzdušnění brzd). Pokud vaše elektrokolo nebylo delší dobu zkontrolováno a máte podezření, že vaše brzdy nejsou v perfektním stavu, nechte si elektrokolo ihned zkontrolovat. Můžete poznat, že brzdy nejsou v pořádku například podle neobvyklého hluku při brzdění nebo podle toho, že odpověď brzdové páky při stlačení je odlišná. Pokud se stane, že brzdová páka při normálním stlačení dosáhne řídítek a brzdy nejsou dostatečně účinné, okamžitě nechte své elektrokolo zkontrolovat.
Péče o baterii e-kola:
Baterie je jednou z nejdůležitějších a nejdražších součástí elektrokol, a správná péče o ni by měla být základní součástí údržby. Následující otázky a odpovědi vám ukážou, jak byste měli pečovat o baterii, aby její životnost byla co nejdelší.
Je nutné před použitím elektrokola vybití a opětovné nabití baterie?
Ne, není to nutné. Tato metoda byla dříve používána u baterií s staršími technologiemi článků, jejímž účelem bylo minimalizovat takzvaný „paměťový efekt“. Dnes se však používá technologie Li-Ion, která tento efekt nemá. Naopak: doporučujeme, abyste tuto metodu NEPOUŽÍVALI, pokud chcete, aby vaše baterie měla dlouhou životnost.
Jak bych měl dobíjet baterii?
Baterie se nabíjí připojením nabíječky k nabíjecímu konektoru a následně do elektrické zásuvky. Kapacita baterie nemusí být před každou jízdou 100%, nicméně doporučujeme vždy se vrátit domů s baterií, která není úplně vybitá (kapacita alespoň 10%). Nejlepší je udržovat kapacitu baterie v rozmezí 20-80% její plné kapacity.
Co mohu udělat, abych zajistil maximální životnost baterie?
Nejdůležitější je jezdit na e-kole co nejčastěji. Pokud chcete, aby vaše baterie vydržela opravdu dlouho, musí být co nejčastěji vybíjena a znovu nabíjena. Současně je třeba pamatovat na následující pravidlo: udržujte baterii mezi 20 - 80% její kapacity.
Jak dlouho trvá nabíjení?
Obecně se dá říct, že nabíjení baterie trvá přibližně 5 hodin. Doba nabíjení závisí na kapacitě baterie a na proudu, který používá vaše nabíječka. Pokud vaše elektrokolo má baterii o kapacitě 16 Ah a nabíječku pracující s proudem 3 A, doba potřebná k nabití bude lehce přes 5 hodin. Je dobré si pamatovat, že nabíjení není lineární: čím více je baterie nabitá, tím déle trvá její doplnění. V praxi to znamená, že nabíjení baterie z 20% kapacity na 60% trvá kratší dobu než nabití baterie z 80% na 100%. Pokud je vaše baterie úplně vybitá (0% kapacity), nedoporučujeme ji nabíjet až na 100% na jeden zátah. Je lepší udělat pauzu, která umožní baterii ochladit se.
Co když se baterie úplně vybije?
Pokud baterii úplně vybíjete (tedy e-kolo se už nezapne), nabijte ji na 50% její plné kapacity a nechte ji vychladnout. Po zhruba hodině ji nabijte na 80-100% její kapacity.
Co když se kapacita baterie během jízdy vyčerpá?
Nejprve se pokuste znovu zapnout vaše e-kolo. Pokud kapacita baterie přesahuje 10%, pokračujte v jízdě s pomocí základní úrovně asistence. Pokud se elektrokolo znovu vypne, znovu ho nezapínejte a pokračujte v jízdě bez asistence. Pokud víte před vyjetím, že vaše jízda bude náročná nebo dlouhá, vezměte si s sebou nabíječku. Nezabere mnoho místa v batohu a zásuvka je k dispozici prakticky všude. Mějte na paměti, že vybitá baterie (0%) se nabije na 50% kapacity přibližně za 1,5 hodiny (tato informace závisí na typu nabíječky, kapacitě baterie a technickém stavu vaší baterie).
Jak často bych měl nabíjet baterii?
Baterie by měla být nabíjena podle aktuální kapacity a podle náročnosti výletu, který plánujete. Baterie nemusí být vždy nabitá na 100%, a pokud si nejste jisti, kdy se vrátíte zpět, vezměte si s sebou nabíječku. Nenechávejte baterii připojenou k nabíječce, když je plně nabitá: to ji opotřebovává a zkracuje její životnost.
Vyžaduje baterie nějakou zvláštní údržbu?
Je třeba mít na paměti, že baterie by neměla být delší dobu úplně vybitá, protože by to mohlo vést k jejímu poškození. Baterii uchovávejte na suchém místě a nevyvářejte ji chladu. Pokud se baterie zdá vlhká, nechte ji přirozeně vyschnout na suchém místě při pokojové teplotě. Pokud byla baterie delší dobu vystavena nízkým teplotám, nechte ji přirozeně ohřát na provozní teplotu. Kromě toho doporučujeme provádět údržbu stejně, jak byste ji prováděli na běžném kole.
Jak pečovat o baterii v zimě?
Baterii je třeba skladovat na suchém místě s teplotou alespoň 15 °C; nejlepší je pokojová teplota. V baterii by měla zůstat kapacita 50-60%. Stačí kontrolovat její kapacitu každé měsíc nebo dva, a pokud zjistíte, že kapacita výrazně klesla, nabíjejte ji. Pokud baterie udrží stejnou úroveň kapacity, znamená to, že je v dobrém stavu. Takže když se rozhodnete opět jezdit na e-kole, stačí baterii nabít na požadovanou kapacitu a můžete vyrazit! Samozřejmě je také nutné zkontrolovat všechny mechanické komponenty a součásti elektrokola, funkčnost brzd a řazení, tlak v pneumatikách a jejich stav... A nezapomeňte namazat řetěz!
Pokud se o své elektrokolo a jeho základní komponenty správně staráte, budete odměněni bezproblémovým a plynulým chodem a dlouhou životností. Pokud budete mít jakékoli pochybnosti ohledně údržby a péče o své elektrokolo, vyhledejte nejbližší servisní místo a požádejte o radu. Staré přísloví stále platí: "Není ostuda nevědět."